Päivitetty 2.8.2023

1 Yleistä

Lumene.com on Lumene Oy:n, Lasikuja 2, 02780 Espoo, y-tunnus 2377940–8 (“Lumene” tai “me”), ylläpitämä verkkokauppa.

Näitä käyttöehtoja sovelletaan asiakkaan (”Asiakas” tai ”sinä”) Lumene.com-verkkosivuston (”Palvelu”) käyttöön ja kaikkiin Palvelun kautta tehtyihin tilauksiin.

Sinun tulee hyväksyä nämä käyttöehdot ennen kuin voit luoda käyttäjätilin tai tilata tuotteita Palvelun kautta. Hyväksymällä nämä käyttöehdot sitoudut noudattamaan niitä kokonaisuudessaan.

Tilauksiin sovelletaan tilaushetkellä voimassa olevia käyttöehtoja, joihin voit tutustua osoitteessa Lumene.com. Lumene varaa oikeuden päivittää käyttöehtoja ilman ennakkoilmoitusta. Asiakkaalle ilmoitetaan käyttöehtoihin tehdyistä päivityksistä sähköpostitse tai silloin, kun Asiakas kirjautuu käyttäjätililleen osoitteessa Lumene.com (rekisteröityneet asiakkaat) ja/tai silloin, kun Asiakas seuraavan kerran ostaa tuotteita Palvelun kautta.

Selvyyden vuoksi todetaan, että nämä käyttöehdot eivät millään tavalla rajoita kuluttajalle kuluttajansuojalain (38/1978) pakottavien säännösten perusteella kuuluvia oikeuksia.

Lisätietoja siitä, miten käsittelemme verkkosivustomme kävijöiden ja verkkokauppamme käyttäjien meille jakamia henkilötietoja tai niitä henkilötietoja, joita keräämme automaattisesti, kun käytät verkkosivustoamme tai verkkokauppaamme, on saatavilla tietosuojakäytännössämme ja evästeselosteessamme.

Jos sinulla on kysyttävää tai haluat tehdä reklamaation, voit ottaa meihin yhteyttä täyttämällä yhteydenottolomakkeemme tai lähettämällä meille sähköpostia osoitteeseen hei@lumene.com tai vaihtoehtoisesti soittamalla meille numeroon 0800 92220 (Arkisin 9-11, ilmaisnumero).

 

2 Tuotteiden tilaaminen Lumene.com -verkkokaupasta

 Lumenen ja Asiakkaan välisen sopimussuhteen katsotaan alkavan silloin, kun Lumene on vahvistanut Asiakkaan Palvelun kautta tekemän tilauksen ja Asiakas on saanut sähköpostitse tilausvahvistuksen Lumenelta. Asiakkaalla on oikeus peruuttaa tilaus siihen asti, kun Asiakas on vastaanottanut tilausvahvistuksen. Tällöin Lumene palauttaa kaikki Asiakkaan tai sen luottokorttiyhtiön tilauksen yhteydessä suorittamat maksut.

Tuotteiden tilaaminen Palvelun kautta ei edellytä rekisteröitymistä.

Alle 15-vuotiaat lapset eivät saa tilata tuotteita ilman huoltajan suostumusta. Lumene pidättää oikeuden olla myymättä tuotteita alle 18-vuotiaille lapsille.

Lumene voi kieltäytyä käsittelemästä Asiakkaan tekemää tilausta, peruuttaa, purkaa tai irtisanoa sopimuksen taikka muuttaa sen ehtoja, mikäli Asiakas on ilmoittanut virheellisen henkilötunnuksen tai muutoin antanut Lumenelle virheellisiä tietoja tilauksen yhteydessä.

Tuotteesta veloitettava hinta on tilaushetkellä Palvelussa ilmoitettu hinta. Toimituskulut veloitetaan valitun toimitustavan perusteella ja lisätään tuotteen hintaan kassalla. Kaikki hinnat on ilmoitettu euroissa, ja niihin sisältyy arvonlisävero. Kansainvälisissä toimituksissa sinulta saatetaan veloittaa ALV (arvonlisävero), muita veroja, tullimaksuja ja/tai kuluja, joita peritään kohdemaassasi. Vastaanottaja on vastuussa näiden verojen tai tullimaksujen maksamisesta.

Arvioitu toimitusaika on ilmoitettu tilausvahvistuksessa, kassalla ja/tai tuotteen omalla sivulla Palvelussa. Tavanomainen toimitusaika Suomessa tapahtuville toimituksille on 2–3 arkipäivää. Asiakas kuitenkin tiedostaa, että toimitus voi viivästyä postista tai varastotilanteesta johtuvista tai muista syistä. Voit purkaa kaupan, jos olemme myöhästyneet toimituksesta ja emme ole toimittaneet tavaraa kohtuullisen lisäajankaan kuluessa. Ulkomaille toimitettavien tuotteiden toimitusaika voi olla pidempi. [Tavanomaiset toimitusajat kansainvälisille toimituksille löytyvät .]

Mikäli tuote on väliaikaisesti loppu varastosta, sitä ei voi korvata toisella tuotteella tai toimittaa jälkitoimituksena. Lumene palauttaa varastosta loppuneen tuotteen hinnan Asiakkaalle automaattisesti.

Lumene ei ole korvausvelvollinen Asiakkaalle eikä se ole velvollinen täyttämään toimitusvelvollisuuttaan siinä tapauksessa, että tiettyä tuotetta ei ole enää saatavilla tai mikäli Palvelussa (esimerkiksi tuotekuvauksissa), hintatiedoissa tai varastotilannetiedoissa ilmenee virhe. Lumenella on oikeus korjata tällaiset virheet ja muuttaa tai päivittää Palvelussa ilmoitettuja tietoja milloin tahansa. Lumenella on oikeus peruuttaa tilaus, mikäli verkkokaupassa ilmoitettu hinta eroaa selvästi markkinahinnasta hinnoittelussa tapahtuneen virheen takia. Lumenella ei kuitenkaan ole oikeutta laskuttaa sinulta tilauksen yhteydessä ilmoitettua hintaa korkeampaa hintaa.

 

3 Toimitustavat

Tarjoamme nopean toimituksen kotimaan tilauksille. Toimitamme tilauksia sekä Manner-Suomeen että Ahvenanmaalle Postin välityksellä. Kun olet tehnyt tilauksen, tilausvahvistus lähetetään tilauksen yhteydessä antamaasi sähköpostiosoitteeseen. Tilaukset lähetetään arkisin tavallisesti vuorokaudessa tai viikonloppuisin/pyhäpäivinä niiden jälkeisenä arkipäivänä. Saat uuden sähköpostiviestin, kun tilauksesi on lähetetty. Kiireisinä aikoina ja juhlapyhinä kiitämme kärsivällisyydestäsi ja ymmärryksestäsi, sillä toimitus voi kestää hieman tavallista kauemmin.

Toimitamme tuotteitamme myös ulkomaille. Luettelo maista, joihin toimitamme tuotteitamme, sekä toimitustavoista ja toimituskuluista on nähtävissä .

Lumenella on oikeus muuttaa tuotteen toimitustapaa tilausvahvistuksen jälkeen. Tällaisesta vaihdosta ei kuitenkaan saa aiheutua kuluja Asiakkaalle.

Postipakettien säilytysaika on 7 vuorokautta. Mikäli Asiakas ei nouda pakettia, Lumenella on oikeus veloittaa Asiakkaalta noutamattoman paketin käsittelystä Lumenelle aiheutuneet välittömät kustannukset. Jos valitussa pakettiautomaatissa on ruuhkaa, kuljetusyhtiö saattaa ohjata paketin vaihtoehtoiseen noutopisteeseen – tähän emme voi valitettavasti lähettäjänä vaikuttaa.

Huomioithan, että kun valitset tuotteelle kotiinkuljetuksen, palvelu ei koske palautuksia. Mahdollisessa palautustilanteessa asiakkaan tulee itse toimittaa tuote noutopisteeseen.

Jos pakettisi toimitus on viivästynyt, ota yhteyttä asiakaspalveluumme, niin selvitämme logistiikkakumppanimme kanssa viivästyksen syytä ja pyrimme saamaan paketin perille mahdollisimman pian.

Asiakkaan tulee tarkistaa paketin kunto noutaessaan lähetyksen. Mikäli paketti on vahingoittunut kuljetusyrityksen kuljetuksen aikana, täytä noutopisteessä välittömästi vahinkoilmoitus. Muista ottaa meihin yhteyttä täytettyäsi vahinkoilmoituksen, jotta voimme sopia uudesta toimituksesta.

 

4 Maksutavat

Voit valita seuraavista maksutavoista:

  • Luotto- ja maksukortit
  • Apple ja Google Pay
  • Shop Pay
  • Verkkopankki
  • Klarna

Hyväksymämme maksukortit ovat VISA ja Mastercard. Valitessasi maksutavaksi ”Verkkopankki” sinut ohjataan verkkopankkiisi, johon kirjaudut normaalisti. Rahat veloitetaan tililtäsi kaupan hyväksymisen yhteydessä. Tämän jälkeen sinut ohjataan takaisin Lumenen verkkosivulle tilauksesi viimeistelemiseksi. Valitsemalla Klarnan maksutavaksi voit maksaa tilauksesi laskulla. Emme valitettavasti voi toimittaa paketteja postiennakolla. Myöskään maksaminen käteisellä ei valitettavasti ole mahdollista.

 

5 Peruuttamisoikeus ja palautukset

Sinulla on oikeus peruuttaa tekemäsi sopimus 14 päivän kuluessa siitä, kun vastaanotit tilaamasi tuotteet, ilmoittamalla meille asiasta osoitteessa   tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen hei@lumene.com.

Lumenen ja Asiakkaan väliseen sopimukseen sovelletaan kuluttajansuojalain 6 luvun 16 §:ssä säädettyjä peruuttamisoikeuden rajoituksia. Peruuttamisoikeutta ei ole siinä tapauksessa, että Asiakas on avannut sinetöitynä toimitetun tuotteen, jota ei hygieniasyistä voida palauttaa.

Tuotteet tulee palauttaa 14 päivän kuluessa siitä, kun ilmoitit meille aikomuksestasi peruuttaa sopimus. Tuotteet tulee palauttaa asianmukaisesti pakattuina ja hyväkuntoisina niiden alkuperäisessä laatikossa ja/tai paketissa. Lumene maksaa palautuskulut joissakin eurooppalaisissa maissa, kuten Suomessa ja Ruotsissa, mikäli tuotteet palautetaan 14 päivän palautusajan kuluessa. Huomaathan, että mikäli palautat tuotteet muusta maasta, sinun tulee maksaa tuotteiden palautuskulut itse.

Asiakas vastaa tuotteen kunnosta lähetyksen vastaanottamisen jälkeen sekä palautuskuljetuksen aikana. Mikäli palautettua tuotetta on käytetty Asiakkaalle kuuluvan huolellisuusvelvoitteen vastaisesti, Lumene voi veloittaa Asiakkaalta tuotteen arvon alenemisen aina tuotteen täyteen hintaan asti sekä palautuskulut.

Mikäli vastaanottamasi tuote on rikkinäinen tai viallinen, toimi alla kohdassa 7 (Vialliset tuotteet ja tuki) annettujen ohjeiden mukaisesti.

 

6 Maksujen palautus

Palautamme kaikki suorittamasi maksut (lukuun ottamatta toimituskuluja ja ylimääräisiä kustannuksia, jotka ovat aiheutuneet valitsemastasi muusta kuin tarjoamastamme edullisimmasta vakiotoimitustavasta) viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua siitä päivästä, jolloin olemme vastaanottaneet peruuttamisilmoituksesi. Saatamme kuitenkin päättää palauttaa suorittamasi maksut vasta sen jälkeen, kun olemme vastaanottaneet palauttamasi tuotteet tai kun olet osoittanut lähettäneesi tuotteet takaisin, sen mukaan, kumpi näistä tapahtuu aiemmin.

Säilytä kaikki palautukseen liittyvät asiakirjat huolellisesti siihen saakka, kunnes saat meiltä vahvistuksen siitä, että olemme vastaanottaneet palauttamasi tuotteet.

Suorittamasi maksut palautetaan sinulle samalla maksutavalla, jota käytit alkuperäisen maksutapahtuman yhteydessä. Sinulle ei aiheudu mitään kustannuksia maksujen palautuksesta.

 

7 Vialliset, ouuttuvat tai väärät tuotteet ja tuki

Lumene vastaa tuotteissa ilmenevistä virheistä kuluttajansuojalain mukaisesti. Jollei pakottavasta lainsäädännöstä muuta johdu, Lumenen enimmäisvastuu rajoittuu tilatun ja virheelliseksi todetun tuotteen hintaan. Virheen korjaamisesta ei aiheudu sinulle kustannuksia.

Joskus voi käydä niin, että varastosaldo ei ole täsmännyt puuttuvan tuotteen osalta tehdessäsi tilauksen. Emme tee jälkitoimituksia, joten tilaushetkellä loppuunmyytyinä olleita tuotteita ei lähetetä jälkikäteen. Tilauksen lähtiessä varastostamme sinulta veloitetaan vain lähetetyt tuotteet. Jos jokin tuote on ehtinyt loppua, tuote on myös poistettu tilauksen mukana tulevasta pakkauslistasta.

Joskus voi valitettavasti käydä inhimillinen erehdys ja matkaan lähtee väärä tuote. Jos olet saanut väärän tuotteen, olethan viipymättä yhteydessä asiakaspalveluumme. Käsittelemme asian ensi tilassa ja saat korvaavan tuotteen mahdollisimman pian.

Voit kaikissa Lumene.com-verkkokaupasta tekemiisi tilauksiin liittyvissä asioissa (sisältäen reklamaatiot, väärät tai rikkinäiset tuotteet ja liialliset laskutukset) ottaa meihin yhteyttä täyttämällä yhteydenottolomakkeemme osoitteessa  tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen hei@lumene.com. Vaihtoehtoisesti vois myös soittaa muille numeroon 0800 92220 arkisin kello 9-11 välillä.

 

8 Kampanja-alennukset ja erikoistarjoukset

Lumene.com-verkkokaupassa tarjottuihin kampanja-alennuksiin ja erikoistarjouksiin sovelletaan erityisiä ehtoja, jotka ovat kulloinkin saatavilla soveltuvaa kampanjaa koskevalla sivulla Lumene.com-verkkokaupassa.

Kampanja-alennukset ja erikoistarjoukset ovat voimassa rajoitetun ajan. Lumene varaa oikeuden milloin tahansa oman harkintansa perusteella peruuttaa kampanja-alennuksen tai erikoistarjouksen ennen sen päättymispäivää.

Kampanja-alennukset ja erikoistarjoukset voidaan rajoittaa koskemaan ainoastaan tiettyjä Lumene.com-verkkokaupassa tarjolla olevia tuotteita. Lumene voi yksinomaisen harkintansa perusteella tehdä muutoksia tuotevalikoimaan, jota kampanja-alennus tai erikoistarjous koskee. 

Kampanja-alennuksen voi käyttää ainoastaan kerran, ja yksittäisen tilauksen yhteydessä voi lunastaa ainoastaan yhden kampanja-alennuksen. Kampanja-alennus tulee lunastaa ennen tilauksen vahvistamista, eikä kampanja-alennusta voi vähentää tilauksesta enää sen jälkeen, kun Lumene on lähettänyt tilausvahvistuksen.

Kampanja-alennuksia ei voi siirtää tai myydä eteenpäin tai lunastaa käteisenä.

 

9 Ylivoimainen este

Lumene ei vastaa ylivoimaisesta esteestä johtuvasta viivästyksestä tai vahingoista. Ylivoimaiseksi esteeksi katsotaan sellainen ennalta arvaamaton tapahtuma tai olosuhteiden muutos, johon Lumene ei ole voinut kohtuullisella tavalla vaikuttaa, kuten esimerkiksi logistiikkayrityksen toimista johtuvat viivästykset. Lumene ilmoittaa Asiakkaalle ylivoimaisesta esteestä viivytyksettä.

 

10 Palvelu ja aineistot Lumene.com-verkkosivustolla

Lumene pidättää kaikki oikeudet Palvelussa esillä oleviin tietoihin ja aineistoihin. Aineistojen (teksti, kuvat, hinnat, jne.) luvaton kopiointi Palvelusta on kiellettyä. Materiaalit on tarkoitettu ainoastaan Lumenen tuotteisiin tutustumista ja ostopäätöksen tekemistä varten. Palvelussa esitettyjä tietoja tai kuvia ei erityisesti saa ladata käytettäväksi muun (verkko)palvelun yhteydessä tai muulla tavalla.

Palvelu voi sisältää linkkejä kolmansien tahojen ylläpitämille verkkosivustoille. Lumene ei vastaa tällaisten verkkosivustojen sisällöstä.

Muille kuin Palvelun etusivulle voi linkittää ainoastaan Lumenen etukäteisellä luvalla.

 

11 Riidanratkaisu

Kaikki erimielisyydet ja riidat ratkaistaan pääasiassa neuvottelemalla. Jos sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, Asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (http://www.kuluttajariita.fi) tai soveltuvilta osin muun vastaavaan riidanratkaisuelimen ratkaistavaksi. Ennen asian saattamista kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn Asiakkaan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi). Lisäksi kuluttajalla on aina oikeus nostaa kanne kotipaikkansa alioikeudessa.

Voit käyttää myös EU:n verkkovälitteistä riidanratkaisualustaa osoitteessa http://ec.europa.eu/odr.